Методичне об’єднання вчителів предметів суспільно- гуманітарного циклу

  • HOME »
  • Методична робота »
  • Методичне об’єднання вчителів предметів суспільно- гуманітарного циклу

ALIK

Педагогічне кредо: 

  «Учитель – це вічний двигун людської душі, а вчительська праця – це щоденна творчість і мистецтво»

                                                     В.О.Сухомлинський

Склад методичного об’єднання:

Данилова Катерина Михайлівна – керівник методичного об’єднання, учитель вищої кваліфікаційної категорії, педагогічне звання – методист, педагогічний стаж – 38 років;

Гончаренко Назар Валерійович – учитель II кваліфікаційної категорії , педагогичний стаж – 5 років;

Кригіна Лариса В’ячеславівна – учитель І кваліфікаційної категорії, педагогічний стаж – 25 рік;

Удовиченко Лідія Миколаївна – учитель І кваліфікаційної категорії, педагогічний стаж – 45 роки.

  Урок пам’яті. “Миколаїв.Визволення”

28 березня жителі Миколаєва відзначають 76 річчя визволення міста від нацистських загарбників. Ми віддаємо шану всім тим, хто захищав рідну землю від нацистів. Місто було визволено військами 3 Українського фронту. Загін морської піхоти на чолі зі старшим лейтенантом К. Ф. Ольшанським 2 доби тримав оборону міста в районі елеватора. Пам’ятаємо, зберігаємо пам’ять про наших визволителів.

Пропонуємо переглянути фільм. Натиснути тут

Як ми готувалися…

Для учнів 10-Б класу участь у ХI регіональної Київської та I Миколаївської конференції старшокласників «Спільне майбутнє – спільними зусиллями» була вперше. Старшокласників зацікавив проект «Модель ООН».

Процес підготовки – це тривалий процес. Спочатку школярі знайомилися з поняттям Організації Об’єднаних Націй, чим вона займається, з якою метою створювалась, яку роль у роботі ООН відіграє дипломатія. Старшокласники представляли країну Нідерланди. Опрацювали значку кількість матеріалів, пов’язаних з діяльністю Нідерландів у ООН. Необхідно було підготувати політичну промову та працювати в комітетах. Учасники конференціі мріють отримати користь від комунікаціі представників інших країн, знайти нові знайомства, отримати досвід.

Модель ООН-2020

28- 29 лютого на базі Миколаївської загальноосвітньої  школи  I-III  ступенів № 1 ім. О. Ольжича  проходила  XI Київська та регіональна l Миколаївська конференція для старшокласників

Модель ООН-2020″ під гаслом « Спільне майбутнє- спільними зусиллями».

Учасниками конференції стали учні  із  м. Києва, Миколаєва, Запоріжжя,  Бучі.

МООН- чудова можливість для молоді відчути себе в ролі людей, які мають вплив на життя  країн. Учні 10-Б класу нашої школи представляли країну  Нідерланди. Приємне відчуття, що твої учні -дипломати.  Робота в комітетах дала можливість учасникам вирішувати світові проблеми та навчитись правильно формулювати думки, комунікувати з представниками інших країн.

Майбутнє нашої держави-це сьогоднішня молодь, яка думає про те як зробити світ краще.

Данилова К.М., учитель історії.

Обласний етап Всеукраїнського конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт

14  лютого 2020 року відбувся ІІ (обласний) етап Всеукраїнського конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт учнів-членів  відділень історії, філософії та суспільствознавства, Миколаївського обласного територіального відділення МАН України.

Пізнавальний інтерес особистості проявляється, насамперед, у вигляді допитливості, активності і цілеспрямованості. Важливо не лише відчути і зрозуміти свої здібності, а й докласти максимум зусиль для виявлення їх у конкретних справах. Учениці 10- Б класу Козлова Ольга  ( відділення

« Етнологія»)  та Суріна Ксенія ( відділення « Філософія») гідно захистили свої дослідницькі роботи.

    Як реалізувати  свої права та  можливості.

31 січня керівник  кіноклубу медіапросвіти з прав людини Docudays UA Данилова К. М. разом з учнями 10- А класу провели чергове засідання кіноклубу. Перегляд та обговорення фільму  « Диксиленд» викликав жваве обговорення серед сформованих груп « Ентузіасти/ волонтери», « Батьки»,« Держава».    Фільм  змусив   зануритись у проблему  відповідальності держави у створенні умов для розвитку потенціалу дитини, а саме права на особистий розвиток.    Вихованці херсонського викладача Ривкіна  не маючи початкової музичної освіти, перемагають у найпристижніших конкурсах, вступають до музучилища та консерваторії. Понад п’ятдесят років херсонець Семен Миколайович Ривкін, викладач музики обласного Палацу дитячої та юнацької творчості, вчить дітей грати на духових музичних інструментах.

Герої фільму живуть у надзвичайно скромних умовах, не має відповідних умов, як для репетицій, так і придбання інструменту.

Учні розвивали навички аргументовано відстоювати власну позицію.

Хто повинен забезпечити умови для розвитку дитини – « Ентузіасти/ волонтери», « Батьки», « Держава» ?

Наші права та обов’язки

З метою формування правової грамотності учнів школи вихованці гуртка  « Практичне право» ( кер. Кригіна Л.В.) провели для учнів 2-Є класу ( кл.кер. Іванова Л.А.) правознавчий виховний захід « Наші права та обов’язки» під час якого учні в ігровій формі були ознайомлені з правами дитини та їх обов’язками.

Засідання шкільного кіноклубу  DOCUDAYS UA 

27 грудня відбулось засідання шкільного кіноклубу  DOCUDAYS UA . Учасниками засідання були учні 10-А та 10- Б класів.

Кіноклуб Docudays UA в ЗОШ № 53 працює вже третій рік. Керівником якого є Данилова К.М.   Метою кіноклубу є  за допомогою  популяризації  документального кіно активізувати  діалог про права людини в українському суспільстві та формувати  розуміння людської гідності як найвищої цінності,  підвищити рівень правосвідомості та поінформованості  як учнів,  так і вчителів  у галузі прав людини .

Учні  10- Б класу переглянули стрічку «В іншому світі». Обговорення проблем розвитку дітей  з інвалідністю. Усвідомлення важливості формування інклюзивного суспільства, зміцнення поваги до прав і гідності осіб з інвалідністю.

Учасниками тренінгу  « Діти і війна» були учні 10-А класу. Школярі поглибили знання та розширили  розуміння поняття про права  прав людини, визначали   причини порушень прав людини,  розуміння , які права дитини має забезпечити держава та які механізми захисту прав людини існують.

                                  Інтелектуальні ігри

15 грудня відбулись Відкриті змагання юних туристів-краєзнавців БДЮТ Заводського району м. Миколаєва. Цей тур називався «Інтелектуальні ігри». Він складався із трьох раундів: І раунд – Гра «Що? Де? Коли?»; ІІ раунд – «Дешифрувальник»; ІІІ раунд – Фінальна гра.
Наша школа була представлена двома командами в різних вікових категоріях. У молодшій категорії перемогла команда «NEW скіфи», яка складалась із учнів 6-В класу. Серед старшої категорії перемогу здобула команда «Сяйво», учасниками якої були представники 9-Б класу.

Пишаємось нашими учнями, чекаємо на нові звершення.

                        Історичний аукціон

13 грудня 2019 р. методистом МОЦТКЕ Ємельяновою Іриною Анатоліївною була проведена гра «Історичний аукціон» серед учнів 10-А класу.  Захід передбачав розвиток пізнавальної активності, навички гри, нестандартного мислення, роботи команди та взаємодії. Емоції переповнювали. Аукціон активізував пізнавальні можливості учнів із знання народних звичаїв, археологічних пам’яток, музейної справи. Дякуємо за співпрацю.

Миколаївщина багатонаціональна: разом на одній Землі.

21 листопада 2019 р. на базі Палацу творчості відбулося нагородження переможців Міського фестивалю історико-пізнавальних  проектів  «Пазли історії» серед здобувачів освіти закладів загальної середньої освіти міста Миколаєва.

Лауреатами Фестивалю стали учні 10-Б класу Демчук Кирило,

Козлова Ольга, Суріна Ксенія, Шпачинська Валерія (керівник проекту – Данилова К.М.).

Школярі представили проект по популяризації історії рідного міста, акцентуючи, що Миколаїв з самого початку заснування був багатонаціональним містом, навіть Ернест Вільгельм Дримпельман – мемуарист, німецький лікар, який служив на російському флоті, писав: «Доселе ни одно человеческое существо не могло жить в этом месте, где в несколько месяцев возник город, который уже в первые годы своего существования обещал счастливое процветание, и где теперь селятся люди всех стран».

І для того, щоб всіх, хто приїздили в місто, почували себе, як дома, в місті будувались і православні храми, і римо-католицька церква, лютеранська кірха, мечеть, синагога, караїмська кенаса.

Дослідження  багатонаціональної історії рідного міста є важливим.

Це розуміння не тільки суті, але й  духу міста. Усвідомлення, того що  разом ми – єдина, дружна родина.

Майбутнє нашого краю, та й держави залежить від того, як ми побудуємо свої відносини один з одним.

Данилова К.М., учитель історії.

Плекаймо обдарованих

З 7-9 лютого 2019 року в Миколаєві відбувся  ІІ (обласний) етап Всеукраїнського конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт учнів-членів відділень історії, філософії та суспільствознавства, наук про Землю Миколаївського обласного територіального відділення Малої академії наук України.

9 лютого 2019 року відбулося урочисте нагородження переможців ІІ ( Обласного ) етапу Всеукраїнського конкурсу захисту МАН. У  цьому році захист наукових робіт відбувся в  12 наукових секціях. Усього в обласному етапі захисту робіт взяли участь 67 школярів,  34 учасники отримали дипломи І, ІІ, ІІІ ступеня. Учениця 11 класу,  ЗОШ № 53 І – ІІІ ступенів  Миколаївської міської ради Ємельянова Злата отримала диплом І ступеню Миколаївського територіального відділення Малої академії наук України, захистивши роботу  в секції ” Теологія та історія релігії” на тему ” Військове духовенство Миколаївщини: історія та сучасність”. Науковим керівником роботи виступила вчитель методист, вчитель вищої категорії ЗОШ № 53 Данилова Катерина Михайлівна, науковим консультантом – доктор історичних наук, професор Чорноморського національного університету  Тригуб Олександр Петрович.

Данилова К. М.

Пазли історії -2018

 Управлінням освіти Миколаївської міської ради та громадською  організацією  «Перлина» за підтримки управління молодіжної політики Миколаївської міської ради оголосили про участь у фестивалі історико-пізнавальних проектів «Пазли Історії», який проходив  з  8 жовтня  по 29 листопада 2018 року в Палаці творчості учнів.

Фестиваль засновано з метою популяризації історичних місць м.Миколаїв, об’єднання та активізації людей, особливо молоді, з метою розвитку нового покоління, яке має знати і пишатися історією рідного Миколаєва.

Протягом вересня-листопада проходили  відбіркові тури для учасників фестивалю.  Катерина Михайлівна та творча група учнів 11-Б класу- Гук Ірина, Ємельянова Злата, Колесникова Анастасія, Касюкова Яна, Радченко Павло, Фадєєв Павло, Чуприна Дмитро    відвідували майстер класи від знавців історії рідного краю, медійників, відомих менеджерів проектів та PR- спеціалістів.ли лекторії  для участі в фестивалі. Пройшли  перший відбірковий тур.   Кінцевим результатом стала презентація власного проекту « Архітектура Миколаєва 18-19 століть».  Учні були нагороджені  дипломом «Гран-Прі».

Кожне місто, як і людина має свою багатогранну історію. Найкращі моменти з історії міста відображуються в його архітектурних споруд. Нажаль з кожним роком під впливом часу в нашому місті зникають старовинні будівлі, через байдужість громади та міської влади. Дослідження повинно допомогти прослідкувати зміни в архітектурі в різні етапи часу. Культурна пам’ять повинна виховувати в молоді активну життєву позицію.

Практичне значення дослідження полягає в зверненні уваги громадськості та міської влади до історичних будівель, які руйнуються під впливом часу. Цей матеріал має використовуватись для екскурсії по нашому місту та в якості факультативних занять з історії рідного краю.

Данилова К.М.

Декада історії 2018

З метою підвищення інтересу до історичної науки, поглиблення знань, розвитку творчих здібностей, інтелектуальної самореалізації дітей у Миколаївській загальноосвітній школі І-ІІІ ступенів № 53 проходила традиційна декада історії. Вона охопила період з 30.11.2018 по 14.12.2018 року.

Необхідність проведення декади саме з історії викликана тим, що важко переоцінити роль історичних знань для життя людини, адже саме досвід минулого сприяє формуванню свідомої особистості, яка здатна орієнтуватися в сучасних політичних та соціокультурних процесах. На сучасному етапі першочерговим є виховання в учнів активної громадянської позиції, патріотизму, національної терпимості, що неможливо без поширення історичних знань.

У рамках декади відбулась велика кількість заходів, які умовно можна розподілити за окремими напрямками.

Першим є напрямок творчої реалізації учнівського потенціалу. Сюди можемо віднести виставку історичних коміксів. На виставці були представлені роботи різних напрямків. Деякі учні створювали комікси з повною історичною автентичністю. Інші – додавали до справжніх історичних явищ фентезійні мотиви. Загалом комікси були різнопланові, барвисті та цікаві. Також цікавим для учнів виявився конкурс «Історичні персоналії». Для конкурсу в 5-6 класах обирали представника, який повинен був втілити образ певної історичної особи. Журі оцінювало виступи за такими критеріями: інформативність, артистизм, образ. В цьому конкурсі переможених не виявилось. Усі учні продемонстрували високий результат за що отримали відзнаки.

Наступний напрямок можемо назвати академічним. У контексті цього напрямку пройшла значна кількість заходів, а саме: відкрита публічна лекція «День єдності Німеччини», до Всесвітнього дня гідності перегляд та обговорення фільмів «Мальчик в полосатой пижаме» з 10-А класом та «Абетка» з 9-В класом, 6-ті класи зустрілись з миколаївськими археологами та взяли участь у майстер-класі від останніх, відбулась традиційна виставка сімейних старожитностей «Коли речі починають говорити», презентація віртуальної подорожі вулицями рідного міста (знайомство з архітектурними спорудами Миколаєва 18-20 ст.), для 11-Б класу, виставка, як освітній інструмент. Уроки трагедій XX століття. Спроби осмислення, «Дозвольте собі рости, як дерево». Зустріч з художницею Світланою Чебановою, диспут-майданчик «Україна в Європі дорівнює Європа в Україні» для 10-Б класу. Особливістю цих заходів стало нетрадиційне проведення із залученням новітніх методик та технологій.

Останнім напрямком є заходи змагально-ігрової форми. Однією з перших відбулась інтелектуальна гра «Люблю Україну» між збірними командами 5-х та 6-х класів. На початку гри сформували дві команди. Кожна команда по-черзі вибирала питання різної складності в таких категоріях: історія, географія, мова, культура. У ході запеклої та цікавої боротьби перемогу здобула команда 5-х класів. З допомогою Методиста БДЮТ Заводського району Сасюка С.Г у 8-9 класах пройшла історико-краєзнавча гра «Що? Де? Коли?». Цікавими за формами та завданнями виявились історичний квест «Слов’янське коріння», який також не обійшовся без допомоги з боку Методиста МОЦТКУМ Ємельянової І.А., й вікторина «Історія України-Русі», яка поглибила знання з курсу у 7-В класі.

Як висновок можемо сказати, що всі заходи, які були проведені під час декади, сприяли національній самосвідомості, толерантності, формуванню в учнів дослідницьких умінь, сприяли зближенню вчителя і учня, розвитку історичної  культури учнів, формуванню у них навичок застосування знань, які вони здобули на уроках.

Гончаренко Н.В.

Ліга кращих

У 2018 році Інститутом державного управління, кафедрою соціальної роботи, управління і педагогіки Чорноморського національного університету імені Петра Могили (м. Миколаїв) при підтримці департаменту освіти, науки та молоді Миколаївської облдержадміністрації (лист № 06-446 від 26.06.2018 р.) дано старт щорічному  Фестивалю учнівської молоді «Ліга кращих» в рамках реалізації правопросвітницького проекту «Я маю право!»  (згідно з Указом Президента України №361/2017 «Про оголошення в Україні 2018 року Роком реалізації правопросвітницького проекту «Я маю право!»).

Метою заходу  стало: стимулювання творчого самовдосконалення учнівської молоді, формування покоління молодих науковців і практиків для різних галузей суспільного життя, підведення підсумків роботи учнівських наукових товариств, активізація всіх форм позашкільної освіти та  формування майбутньої інтелектуальної еліти громад України.

Учні нашої школи взяли участь у фестивалі  учнівської молоді «Ліга кращих».

Лауреати в номінаціях: Соціальний спікересе українською мовою «Якщо б Президентом був я…» ( Ємельянова Злата, 11-Б), есе англійською мовою «Якщо б Президентом був я…» ( Касюкова Яна, 11-Б клас) ( учитель Данилова К.М.), Оленицький Артем (8-Б), ( учитель Гончаренко Н.В.

Призери  в номінації: Соціальний винахідник:   проекту « шкільне подвір’я» – IIмісце – Гук Ірина, Радченко  Павл,( учитель Данилова К.М.)

Тож, пишаємося нашими учнями.

Данилова К.М.

 Уроки трагедии Української землі
Миколаївським обласним інститутом післядипломної педагогічної освіти спільно з інститутом Юдаїки 19–21 листопада 2018 року на базі МОІППО у рамках реалізації проекту «Виховання толерантності та протидія дискримінації в рамках українського суспільства, шляхом вивчення єврейської історії та культури» проведено освітній семінар «Уроки трагедії ХХ століття на українській землі. Спроби осмислення. Виставка, як освітній інструмент».
У заході взяли участь 35 учителів історії та правознавства ЗЗСО Миколаївщини, педагогічні й науково-педагогічні працівники кафедри філософії освіти, теорії й методики суспільствознавчих предметів.
Тренерами семінару були Юлія Смілянська, директор інституту Юдаїки та Олександр Філоненко, доктор філософських наук , доцент Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна.
Учасники семінару відвідали три тематичні виставки: «Анна Франк. Уроки історії», «Джерела толерантності», «Голодомор, Голокост, ГУЛаг. Три трагедії на українській землі у ХХ столітті. Тоталітарний режим проти народу й людини», які містять документи, фотографії, спогади очевидців та інші матеріали, пов’язані з трьома наймасштабнішими трагедіями ХХ століття.
У ході семінару обговорено питання:
– голоси історії: педагогіка уособлення;
– осмислення досвіду трагедії ШОА сьогодні;
– шляхи подолання насильства: від перемир’я до примирення;
– антиєврейська традиція у європейській культурі;
– розробка методичних матеріалів за матеріалами виставок.

STEM-ОСВІТА ЯК ШЛЯХ ДО ІННОВАЦІЙНОГО РОЗВИТКУ НАЦІОНАЛЬНОЇ ОСВІТИ

Дитина від своєї природи – допитливий дослідник, відкривач світу… Слід дитину спонукати до самостійної пізнавальної діяльності, формуючи з малих літ допитливість, прагнення до навчання, яке має бути радісною працею.

                                                                                                          В.О.Сухомлинський

16 листопада 2018 року Чорноморський національний університет ім. Петра Могили гостинно приймав учасників XXI Всеукраїнської науково-практичної конференції « Формування професійних компетентностей учнівської та студентської молоді в межах STEM-освіти».

Учні 11-Б класу та вчитель історії Данилова К.М. були запрошенні на конференцію.

У  вступному слові ректор університету Клименко Л.П.   зазначив, що в умовах нових вимог закону України    «Про освіту», головна мета  STEM-освіти полягає в посиленні розвитку науково- технічного напряму в навчально- методичній діяльності на всіх освітніх рівнях, а також створенні науково-методичної бази для підвищення творчого потенціалу молоді та професійної компетентності науково- педагогічних працівників.

Цікавим та змістовним був формат конференції. Учасники  конференції  представляли вищу та середню освіту, обмінювались досвідом, щодо формування професійних компетентностей студентської та учнівської молоді. Катерина Михайлівна підготувала доповідь «STEM-ОСВІТА ЯК ШЛЯХ ДО ІННОВАЦІЙНОГО РОЗВИТКУ НАЦІОНАЛЬНОЇ ОСВІТИ через викладання суспільно-гуманітарних дисциплін».

Школярі брали участь у квесті, де стали переможцями.

К. Данилова

Відкрита краєзнавча школа

24 березня 2018 р. на базі Миколаївського будівельного колледжу проходило засідання відкритої краєзнавчої школи. Активними учасниками заходу стали учні нашої школи.

Учасників об’єднали у три великі групи, які працювали за власними графіками. Робота відбувалась за трьома напрямками:

  1. Макетування історичних будівель міста Святого Миколая;
  2. Скарби землі.
  3. Робота з геодезичними приладами.

На першій станції учням розповіли про японську техніку мистецтва «кірігамі». Після короткої теорії діти перейшли до практики і спробували відтворити культові споруди Миколаєва.

Друга станція дала можливість ознайомитись учням з різними гірськими породами та мінералами. Діти самостійно аналізували їхній зовнішній вигляд та властивості.

На останок випала можливість попрактикуватись з геодезичними приборами, як наслідок, діти зрозуміли необхідність існування такої професії як геодезист.

Під час засідання отримали значну кількість знань, умінь та гарного настрою. Плануємо продовжити участь у роботі відкритої краєзнавчої школи.

Гончаренко Н.В.

                                          Плекаймо обдарованих

Генії не падають з неба, вони повинні мати можливість отримати освіту й мати умови для розвитку.

А. Бебель

09 лютого 2018 року в Миколаївському обласному Центрі туризму, краєзнавства та екскурсій учнівської  молоді проходив ІІ етап Всеукраїнського конкурсу-захисту учнівських науково-дослідницьких робіт.

Захист проходив у 3 відділеннях МАН: історичне, філософії та суспільствознавства, географії та ландшафтознавства. В історичному відділенні було представлено роботи 92-х учасників міста й області. Ємельянова Злата, учениця 10-Б класу, брала участь у конкурсі-захисті в секції «Історичне краєзнавство» (базова дисципліна «Історія України») ІІ обласного етапу, де посіла почесне друге місце.

Членами журі були Валерій Валерійович Чернявський – кандидат історичних наук, заступник директора Миколаївського обласного краєзнавчого музею; Погорєлов Анатолій Анатолійович – кандидат історичних наук, доцент кафедри історіографії, джерелознавства та спеціальних історичних дисциплін навчально-наукового інституту історії та права Миколаївського національного університету імені В.О. Сухомлинського; Бондаренко Д.В. – молодший науковий співробітник Національного історико-археологічного заповідника «Ольвія» НАН України.

Нещодавно учні 10-Б класу Чуприна Дмитро та Ємельянова Злата брали участь в міському та обласному конкурсах «Об`єднаймося ж брати мої!», де посіли призові місця у номінації «Історія України і державотворення».

Вітаємо переможців, бажаємо подальших успіхів у навчанні та науково-дослідницькій роботі.

Данилова К.М.

Гончаренко Н.В.

Українське суспільство і пам’ять про Голокост

28 січня у міжнародний день пам’яті жертв Голокосту «Українським центром вивчення історії Голокосту» проведено XI круглий стіл «Українське суспільство і пам’ять про Голокост: наукові та освітні аспекти». Участь у форумі взяло більше 100 чол. – науковці, вчителі, громадські діячі. Із захопленням взяла участь у роботі Круглого столу.

Під час заходу обговорювались питання:

– проблеми інтеграції історії Голокосту та інших геноцидів в загальнонаціональний історичний контекст,

– складнощі та перспективи викладання історії Голокосту в Україні,

– творення місць пам’яті – запланована окрема сесія для обговорення проблематики меморіалізації Бабиного Яру,

– історія Голокосту у спогадах.

На круглому столі відбулася презентація посібника для вчителів «Бабин Яр: пам’ять на тлі історії». Кульмінацією заходу стала дискусія з питання меморіалізації Бибиного Яру (довідачі – київські науковці В’ячеслав Ліхачов та Віталій Нахманович).

Сподіваємось на тісну співпрацю з «Українським центром вивчення історії Голокосту».

https://www.radiosvoboda.org/a/29005392.html

Данилова К.М.

«Забудеш рідний край — твоє всохне коріння»

З метою підвищення інтересу учнів до вивчення історії, виховання свідомих громадян України, в період з 11.12.2017 по 20.12.2017 року в Миколаївській ЗОШ І-ІІІ ступенів № 53 проходила традиційна декада історії. Модераторами заходів виступили Данилова К.М., Гончаренко Н.В., Кригіна Л.В.

Проведення предметної декади є ефективним засобом підвищення пізнавального інтересу до вивчення історії, стимулювання творчої активності учнів. Від того, наскільки цікавими, різноманітними, змістовними будуть заходи, наскільки активно братимуть участь у їх підготовці і проведенні учні та вчителі, залежить успіх цього важливого заходу. Заохочення школярів до участі в підготовці та проведенні предметної декади спонукає їх, з одного боку, до творчої дослідницької праці, з іншого – сприяє тому, що епізодичний інтерес формує сталий пізнавальний інтерес школярів та як наслідок творчу активність.

Цього року декада з історії проходила під гаслом: «Забудеш рідний край — твоє всохне коріння». Саме тому, більшість заходів носила краєзнавчий характер. Такий вибір пояснюється тим, що історичне краєзнавство – один з елементів історичної освіти та одна з найважливіших галузей шкільного краєзнавства. Воно ж є важливим засобом зв’язку школи з життям.

Історичне краєзнавство є одним із джерел збагачення учнів знаннями про історію рідного краю, засобом виховання любові до нього і формування громадянських понять і якостей. Значення краєзнавчої роботи важко переоцінити, оскільки вона дає можливість учням прилучитися до суспільно-корисної діяльності, пов’язаної зі збором історичного матеріалу, у захоплюючих для дітей формах. Саме тому в рамках декади проведено велику кількість різноманітних заходів.

Однією з форм проведення заходів були різноманітні інтелектуальні ігри, вікторини та турніри. Серед подібних можемо виділити краєзнавчий турнір «Миколаївський магнат» (6-Б, 6-В класи), вікторину «Подорож Київською Руссю» (7-В клас), гру «Найрозумніший» (9-В клас), вікторину «Україна в Другій світовій війні» (11-А клас). Під час цих заходів учні повторили, систематизували, розширили і поглибили знання з всесвітньої історії та історії України; розвинули уміння застосовувати свої знання і навички в нестандартних ситуаціях; вдосконалили уміння працювати в складі невеликої групи.

На базі десятих класів провели краєзнавчу конференцію «Вони прославили наш край своїми діяннями, працею та розумом». Учасники конференції продемонстрували якісні вміння пошуково-дослідницької роботи та ознайомили присутніх з важливими історичними постаттями нашого краю.

Приділили увагу творчим здібностям учнів. Так у паралелі 6-их класів провели виставку стіннівок «Історія очима дітей», 8-мі класи приготували стіннівки з теми «Козацькими стежками Миколаївщини». У 7-Д проведено конкурс малюнків «Середньовічний замок», який сподобався дітлахам.

Велику цікавість в учнів викликала виставка сімейних старожитностей «Коли речі починають говорити». Для участі у виставці приймались предмети, що вийшли з вжитку чи використовуються у наш час дуже рідко. Під час проведення виставки діти могли подивитись на цікаві речі та ознайомитись з їх призначенням.

Неоціненну допомогу у проведенні тижня історії надав Миколаївський обласний краєзнавчий музей, на базі якого відбувся музейний урок «Предтечі вольності святої» до 100-річчя Української революції для 9-А класу, а також екскурсія «Археологія Миколаївщини» для учнів 5-их класів.

Також цікавими та незабутніми заходами стали презентація проекту «На підступах до Миколаєва» (про оборонні бої на території Очаківського та Миколаївського районів Миколаївської області в липні-серпні 1941р.) учнями 8-В класу, вихованцями творчого об’єднання «Історичне краєзнавство» МОУТЕКУМ, а також презентація проекту молодіжної ініціативи «Паркан ідей» – вплив молоді на суспільні процеси сучасності».

Загалом декада досягла поставлених цілей. Закінчилася загальношкільною лінійкою, на якій було відзначено переможців та призерів конкурсів, турнірів, нагороджено грамотами та дипломами переможців змагань, що проводилися протягом декади, відзначили найбільш активних її учасників.

Данилова К.М.

Гончаренко Н.В.

                            Минуле  заради майбутнього

Всеукраїнська асоціація викладачів історії та суспільних дисциплін«Нова Доба»,  метою якої є сприяння  демократизації суспільного  життя в Україні засобами історичної, громадянської та суспільствознавчої освіти,   в Київському міському будинку вчителя 12 жовтня    2017 року провела науково-практичну конференцію «Друга світова  війна. Сучасне переосмислення та інноваційне  викладання».  На офіційному відкритті з вітальним словом  до учасників конференції  звернулись

Станіслав Кульчицький  д-р історичних наук, професор, головний науковий співробітник Інституту історії України національної академії наук України, голова Асоціації викладачів історії та суспільних дисциплін «Нова Доба»; Павло Полянський , державний секретар Міністерства освіти і науки України; Петро Кендзьор, д-р педагогічних наук, координатор освітніх проектів Асоціації викладачів історії та суспільних дисциплін «Нова Доба».

Учасникам конференції був представлений он-лайн підручник «Друга світова війна .Сучасне  переосмислення та інноваційне викладання.»

Порушувалось  питання пам’яті про Другу світову війну в українському вимірі, тема військовополонених, остарбайтерів та інших жертв війни.

Формат конференції   вміщував   дискусії. обговорення  з запропонованої проблематики .

Петро  Кендзьор  познайомив учасників з проектом, за підтримки Європейського Союз «Інтеграція через діалог»

                                                                                             Катерина Данилова, вчитель історії.

             80-річчя Миколаївської області: минуле і сьогодення

20 вересня 2017 року в Миколаївському обласному інституті післядипломної педагогічної освіти відбувся дослідницький краєзнавчий форум, присвячений 80-ій річниці Миколаївської області.

Метою заходу стало представлення результатів досліджень історії краю та його сучасного розвитку, приурочене до відзначення річниці регіону; активізація пошуково-дослідницької діяльності учасників освітнього процесу, підвищення їх інтересу до краєзнавства; посилення регіонального патріотизму; утвердження освітянських традицій формування історичної пам’яті та перспективного мислення громадян. Цікавим був формат заходу.

У рамках заходу працювала експертна платформа і його учасники мали можливість отримати відповіді на актуальні запитання щодо різних сфер розвитку регіону від спеціально запрошених експертів.

Відкрито виставку друкованих видань про Миколаївшину, а також виставку художників області, на якій представлені роботи В. Меркулова, Д. Артима, О. Артим, С. Завтури, Ю. Дзинтарса,                     В. Хізниченко.

У заході взяли участь науковці, педагоги-практики (учителі історії та суспільствознавства, економіки, географії), студенти вищих навчальних закладів, учні ЗНЗ області, працівники органів державної влади та місцевого самоврядування, представники громадських об’єднань, митці (понад 70 осіб).

Із вітальним словом до учасників форму звернулись в. о. директора департаменту освіти і науки Миколаївської облдержадміністрації Г. Л. Каськова та доктор педагогічних наук, доцент, директор МОІППО В. І. Шуляр.

Педагоги області отримали рекомендації щодо використання матеріалів форму для проведення навчальних занять із суспільствознавчих, природничих та інших дисциплін, виховних заходів, активізації проектної та інших форм освітньої діяльності.

Моє місце

25-26  травня В Миколаєві  пройшов обласний  тренінг  для вчителів та учнів, організований і проведений Київським освітнім центром «Простір толерантності» з використання освітньої виставки “Моє місце” в  рамках договору про співробітництво МОІППО та Київського освітнього центру «Простір толерантності» на базі МОІППО. 

Із вітальним словом до учасників семінару звернувся В. Шуляр, д. пед. н, доцент, директор МОІППО, заслужений учитель України. Тренерами семінару були автори посібників з громадянської освіти і толерантності, фахівці з психології  – А. Ленчовська, М. Грінберг, У. Устінова, А.Книжний, К.Крейдерман.

У заході взяли участь 30 педагогів (учителі історії та суспільствознавства, практичні психологи, педагоги-організатори, заступники директорів шкіл із виховної роботи, педагогічні та науково-педагогічні працівники  МОІППО) та 20 учнів шкіл Миколаївської області.

 Виставка та освітні заходи для вчителів і учнів реалізуються у рамках проекту «Моє місце – інтеграційні заходи для дітей-переселенців у 4 південних областях України», підтриманого Міністерством закордонних справ Німеччини. Виставка ґрунтується на персональному підході. Кожна з вісімнадцяти Історій, розказана учасниками проекту – це Історія дуже особиста, але розказана вголос. Поєднані у проекті «МОЄ МІСЦЕ» – вони утворюють калейдоскоп інтимних, втім пізнаваних та спільних для тисяч українців думок і переживань. Чудова організація, змістове і практичне наповнення, спілкування і співпраця.  У ході семінару було розглянуто такі основні питання: ідентичність і людська гідність; інструменти формування цінностей і гуманістичного  світогляду в учасників освітнього процесу;  психологічні особливості роботи з дітьми-переселенцями; форми та методи роботи з батьками та учнями на тему «Школа як безпечний простір для дітей з різними ідентичностями»; проблеми професійного вигорання педагогів в сучасних умовах, вироблення стратегій їх подолання, бути почутим.

Співраця з колегами дає натхнення і сили працювати і діяти.

                                                                                                               Катерина Данилова

У співпраці з Centropa

У кінці березня я мала честь бути запрошеною громадською організацією Centropa (Central Europe Center for Research and Documentation (Австрія) спільно з організацією Trans.History (Німеччина) та центром студій політики пам’яті та публічної історії «Мнемоніка» (Україна), які провели міжнародний семінар «Civil Society, social and 20th Century Jewish History in Ukraine» («Громадянське суспільство, соціальні медіа та єврейська історія України 20-го століття»). У цьому заході взяли участь учителі з Молдови, України, Німеччини та Польщі. Семінар відбувався у місті Львові з 31 березня по 1 квітня 2017 р.

Змістовною та насиченою була робота семінару. Учасники прослухали лекції авторитетних спеціалістів у царині геноцидознавства  та мали можливість для обміну досвідом з викладання тем, присвячених злочинам тоталітарних режимів в Європі, осмислили їх наслідки для сучасного світу.

Дегтяр Вікторія (учениця 11-Б класу) представила на конкурс фільм «Єврейськими місцями м. Миколаєва».                                                                                                                 Катерина Данилова

Ми будуємо спільноту відповідального вчительства

17 березня відбувся регіональний mini-EdCamp Mykolaiv 2017 за темою «Школа-територія прав і демократії». Миколаївськап ЗОШ № 29 надала можливість долучитися до спільноти відповідального вчительства. У рамках заходу учасники мали можливість з перших вуст дізнатися про інновації та нові підходи в освіті тощо. Усіх присутніх чекали насичені та змістовні експертні та учительські локації. Змістовним та актуальним був майстер-клас «Права людини засобами візуальних джерел», який провела Олександра Козерог. Вразив виступ Остапа Стасіва, лідера та координатора освітньої ініціативи «Відкритого Університету Майдану», про значення громадянської освіти для революції свідомості людини. А крім того EdCamp дає можливість кожному побути у колі однодумців, познайомитися з цікавими людьми, зустрітися з уже знайомими талановитими колегами та колежанками, зарядитися новими ідеями та позитивними емоціями!

                                                                                                             Катерина Данилова

100- річчя подій Української революції

У березні 2017 року виповнюється 100- річчя від початку Української революції 1917-1921 років одного з найскладніших і найважливіших періодів в історії Українського народу 20 століття. Ця доба була вершиною національно-визвольної боротьби, відродження української нації.

17 березня 2017 року до відзначення 100 – річчя подій Української революції  та вшанування пам’яті її учасників проведено семінар «Українська національна революція 1917 – 1921 рр. та Миколаївщина». Захід відбувся у співпраці та на базі Миколаївського обласного краєзнавчого музею «Старофлотські казарми». Модераторами  заходу були: Теряник М.О. – науковий співробітник музею, вчителі міста – Данилова К.М (ЗОШ№53), Варшавська М.Ю. (МЮЛ), Соколова О.П. (ММЛ).  Учителям історії м. Миколаєва були запропоновані   різноманітні форми та методи роботи – робота з візуальними , текстовими джерелами.  Колеги  працювали в групах та представляли один одному свій досвід.

Учасники відвідали реліквійно-документальну виставку «Предтечі вольності святої».

Пропонуємо до ознайомлення та опрацювання матеріали семінару

https://padlet.com/eilialova2012/xzmtvodu8vgc 1917

https://padlet.com/eilialova2012/1f60yqlit16z 1918

https://padlet.com/eilialova2012/9sq5b5iw1ujn 1919-1922

                                                                                                              Катерина Данилова

«Використання хмарних сервісів в освітньому процесі».

13 грудня 2016 року вчителі – суспільствознавці долучилися до міського освітнього проекту «Використання хмарних сервісів в освітньому процесі».

Перше засідання відбулося на базі Миколаївської гімназії №4. Стати учасниками проекту виявили бажання 20 вчителів історії із ЗОШ №1, 3, 15, 20, 25, 27, 28, 43, 46, 47, 52, 53,  54, 57, 64, гімназій  №4, 41, ММЛ, класичного ліцею.

Модератори творчої групи  – вчителі Соколова О.П., Іртищева О.А., Аркуша К.В., Гончаренко Н.В., Гладун В.В. – ознайомили педагогів із  можливостями Google – диску та використанням їх у навчальному процесі. Окрім цього, працювали з іншими інтернет-сервісами та програмами, які може використовувати сучасний педагог для налагодження якісного навчального процесу.  Учасники заходу обмінялися  думками щодо дидактичних особливостей організації уроку історії з використанням ІКТ.

Учителі Миколаївської ЗОШ №53Данилова К. М. та Гончаренко Н.В. активно впроваджують дані технології у власній педагогічній діяльності.

                                                                                                                          Назар Гончаренко

Міжнародний  семінар   Centropa

З 25 по 27 січня Centropa і її партнер у Молдові (на базі ICTPD в Кишиневі) провели  перший навчальний семінар для молдовських освітян у  Кишиневі «Громадянське суспільство, мережеві служби комунікації та історія євреїв Молдови у 20 столітті».

 У  роботі Міжнародного семінару   Centropa  було запрошено 50 освітян, громадських активістів, журналістів з  Молдови, України, Німеччини та Польщі.

Centropa-це Єврейський історичний інститут, який знаходиться у Відні, Будапешті, Вашингтоні. Метою якого є сприяти розвитку таких демократичних цінностей, як плюралізм, та критичному обговоренню історії України 20-го та 21-го століть з акцентом на історії єврейського народу, Голокості  та Євромайдані.

Розказуючи про єврейську історію в Європі 20 століття ,  інститут використовує новітні технології, фільми мультимедіа та виставки. Програми  «Сentropa» стосуються більш за все того , як жили євреї, а не тільки історії їх знищення під час Голокосту.

Україна багатонаціональна держава , знати культуру іншого народу тільки збагатить нашу культуру, буде сприяти толерантності, протистояти стереотипам ,  антисемітизму та ксенофобії.

Залучення учнів до дослідницької діяльності єврейської історії міста буде сприяти формування громадянського суспільства і дотримання прав людини в Україні у XXI столітті .

Я мала честь бути запрошеною на участь у цьому заході. Українську делегацію представляли 6 учителів з Чернігівської, Чернівецької, Кіровоградської, Житомирської та Миколаївської областей.  Робота семінару була плідною, поєднувала різні форми роботи – робота з візуальними джерелами – використання сімейних фото, фільмів , інтерв’ю.Була прекрасна нагода поспілкуватись із колегами  з Польщі,  Німеччини, України.  Учителі ділились досвідом про використання фільму в якості методичного матеріалу на уроці, використання фото, як  джерела інформації.  Особисто я представила  матеріали позакласного заходу «Наш край в роки Другої світової війни» з використанням фільму «Повернення до Рівного».

 Цікавою  була лекція професора  Державного Університету  м. Рівне  Максима  Гона « Політикиа пам’яті  про Голокост в Україні»», екскурсія  «Єврейськими місцями Кишенева» .

Погоджуюсь із думкою команди  «Сentropa»  : «Ми не віримо в кордони. Історії є універсальними і об’єднують нас усіх. Ніхто не може краще навчити вчителя, ніж вчитель».

Методичні наробки колег з цієї проблематики можна знайти за посиланням (http://trans-history.org/uk/materiali/)

                                                                                                         Катерина Данилова, вчитель історії, ЗОШ №53

 

Декада історії 2016

«Хто не знає свого минулого, той не вартий майбутнього, хто не відає про славу своїх предків, той сам не вартий пошани», – цей безсмертний вислів М.Т. Рильського відомий, напевно, кожному українцеві. Дійсно, важко переоцінити роль історичних знань для життя людини, адже саме досвід минулого сприяє формуванню свідомої особистості, яка здатна орієнтуватися в сучасних політичних та соціокультурних процесах. На сучасному етапі нагальною потребою є виховання у школярів активної громадянської позиції, рис патріотизму, релігійної та національної терпимості, що не можливо без поширення історичних знань. Тому в Миколаївській загальноосвітній школі І – ІІІ ступенів № 53 ведеться активна робота з метою залучення підростаючого покоління до пізнання історичного минулого людства.

 З 28 листопада по 07 грудня у школі проходила Декада історії, яка розпочалася з інформування, де учнів ознайомлено із планом заходів.

Протягом декади вчителями суспільних дисциплін Даниловою К.М.,    Гончаренком Н.В. та Кригіною Л.В. організовано заходи науково-розважального спрямування.

№ з/с Назва заходу
1 Виставка сімейних старожитностей «Коли речі починають говорити» (5-11 класи)
2 Виставка творчих робіт «Історичний погляд на епоху через творчу діяльність учнів» (5-11 класи)
3 Відвідування краєзнавчого музею «Кочівники на території нашого краю» (6-Б клас)
4 Виставка стіннівок «Миколаївщина очима дітей» (6-Д клас)
5 Історичний конкурс «Непізнана історія» (8-В клас)
6 Історична мультимедійна година «Високе Відродження – гімн людині, її величі і красі» (бібліотека ім. М. Кропивницького)    (8-А клас)
7 Конкурс проектів «Українська культура в XVI ст.» (8-А клас)
8 Музейний уроку «Пам’ятки мистецтва Північного Причорномор’я  і Скіфії»    (8-А клас)
9 Тренінгове заняття до Дня толерантності «Змінитися на краще ніколи не пізно» (Обласна юнацька бібліотека) (8-А клас)
10 «Софія Київська – видатна пам’ятка українського мистецтва» (Бібліотека ім. М. Кропивницького) (8-А клас)
11 «Моя країна – Україна» – інтелектуальна гра Що? Де? Коли? (9 класи)
12 Виставка стіннівок «Вулиці розповідають» (9 класи)
13 Екскурсія «Українська революція і національно-визвольні змагання 1917-1921 рр. на Миколаївщині» (10-11 класи)
14 Виставка стіннівок «Видатні люди нашого міста» (10-11 класи)

Декада історії та правознавства виявилася дуже інформаційною, змістовною, динамічною. Кожен учасник заходів, що проходили, залишився задоволеним своєю працею. Найактивніші учасники декади відзначені грамотами.

У нас відкрито клуб Docudays UA

21 жовтня 2016 року в нашій школі розпочав свою роботу кіноклуб Docudays UA. Першими його глядачами стали вчителі школи. Модератор кіноклубу Данилова К.М. розпочала роботу з промови про роль документального кіно та його  значенні.

4 6

 в утвердженні демократичних цінностей в українському суспільстві. Катерина Михайлівна наголосила,що основна мета кіноклубу Docudays UA-розвивати критичне мислення,а також правове та естетичне виховання через систему медіа- інструментів для підвищення рівня знань у сфері прав людини.

5

 Відбувся перегляд фільму «Абетка»,вчителі активно включались  в процес обговорення. В ході обговорення

вирішувались такі проблеми:

-Чому право на освіту віднесено до прав людини?

-Чому світова спільнота вважає,що початкова освіта має бути обов’язковою?

Закінчилось  обговорення фільму у форматі «Гарячий мікрофон»:

-Яким чином освіта може сприйняти взагальнорозумінню,терпимості й дружбі між усіма народами,расовими чи релігійними групами.

Міжнародний семінар до роковин Бабиного Яру

Я мала нагоду бути запрошеною на міжнародний семінар, який був організований громадською організацією Centropa(Central Europe Center for Research and Documentation (Австрія) спільно з організацією Trans.History(Німеччина) та «Центром студій політики пам’яті та публічної історії «Мнемоніка»(Україна). Семінар «Civil Soviety,social media and 20 Century Jewish History in Ukraine» («Громадянське суспільство,соціальні медіа та європейська історія України 20–го століття»).У заході взяли участь понад 50 вчителів з України, Німеччини, Польщі та Молдови.

3 5 1

Семінар відбувався в Києві з 29 вересня по 1 жовтня 2016 р. і був присвячений роковинам трагедії Бабиного Яру. Упродовж трьох днів вчителі з різних країн Європи, прослухали лекції провідних спеціалістів та обмінялись досвідом викладання тем, присвячених злочинам тоталітарних режимів на теренах України в минулому столітті та осмисленню цих подій у сучасному світі.

2 4

Колеги з України, Німеччини, Польщі демонстрували роботи своїх учнів, присвячених проблематиці Голокосту. Надзвичайно велике враження залишала фотовиставка «Український єврейський сімейний альбом». Отриманий досвід для мене був цінним та корисним.

Плекаємо обдарованих

З 14 по 16 травня 2016 року в Києві проходив XVI Всеукраїнський конкурс учнівських дослідницьких і творчих робіт «Історія і уроки Голокосту»  ім. І.Б. Медвинського.

У цьому році  участь у конкурсі брало  14 областей України, а також учасники  з Білорусі та Молдови. У фінал для захисту пройшли 52 роботи. Всього в конкурсі взяли участь близько 60 учнів 8-11 класів і 42 вчителі з України, Білорусі та Молдови. Серед робіт були дослідження локальної історії, історії геноциду ромів в Україні, загальнотеоретичні і творчі роботи.

На  участь у захисті  учнівських робіт були запрошені  учні нашої школи  –  Дегтяр Вікторія,  Піскун Юлія   разом з учителем історії Даниловою Катериною Михайлівною.  Дегтяр Вікторія   стала лауреатом конкурсу.  Піскун Юлія з творчою роботою «Життя триває … Ми не можемо мовчати. Біль пам’яті» посіла  II місце.

Вітаємо переможців і сподіваєтось на подальшу творчу співпрацю.

4

2 3 1

Lenta_cu

PAGETOP